Låt oss presentera Plenny Drink

För två år sedan togs de första stapplande stegen mot att skapa en ready-to-drink (RTD) version av Plenny Shake. Oräkneliga prototyper har testats, med olika smaker, proteinkällor och texturer. Målet var perfektion, och nu är den punkten nådd. Låt oss presentera – Plenny Drink! Nu kan du dricka din Plenny Shake direkt från flaskan. 20% av ditt dagliga behov av energi och näringsämnen, check! Inget mer mätande, vägande eller skakande. Inget mer diskande av din shaker och inget mer vitt pulver på diskbänken. Bara en god, härlig och enkel måltid som inte kräver någon som helst förberedelse. Så, vad innehåller en Plenny Drink? Fortsätt läsa så ska vi berätta!

Protein

Låt oss börja med de två viktigaste ingredienserna: havre och soja. I Plenny Drink används precis samma sorts havre som den som finns i Plenny Shake och Twenny Bar. Havret innehåller kolhydrater, protein, fibrer och en massa vitaminer och mineraler. Sojan ger Plenny Drink precis den mängd protein som din kropp behöver [1] för att fungera korrekt, vilket är bra när du exempelvis blir jagad av en ekorre eller ska läka de efterföljande ekorrbetten i ansiktet.

Plenny Drink innehåller den optimala aminosyra-profilen. Världshälsoorganisationen rekommenderar ett dagligt intag på 0.66 g protein per kilo kroppsvikt. Om du dricker 5 Plenny Drinks per dag får du i dig 60 g protein. Mer än tillräckligt för att tillgodose en genomsnittlig person på 80 kg med sitt dagliga proteinbehov. [1]

Här följer Plenny Drinks aminosyre-profil:

Aminosyra                                     Mg per flaska

Histidin                                                920 mg
Isoleucin                                              1471 mg
Leucin                                                  2803 mg
Lysin                                                    2365 mg
Metionin och cystein                        1040 mg
Fenylalanin och tyrosin                   2919 mg
Treonin                                               1472 mg
Tryptofan                                           492 mg
Valin                                                    1617 mg

Fetter

Vidare till fetter! Havregrynet och sojan innehåller i sig mindre mängder fett, men merparten av fettet i Plenny Drink kommer från rapsfröoljan. Så, varför rapsfröolja? Jo, just rapsfröolja innehåller härliga fleromättade fetter, endast lite mättade fetter och stora mängder omega 3 och 6. Din kropp kommer tacka dig för detta. Världshälsoorganisationen rekommenderar att ungefär 20 till 35% av ditt energiintag kommer från fetter. När du dricker Plenny Drink får du i dig 33% av energin via fetter [2]. Fett va? Vi vet, den ordvitsen var nästan pinsam, men den får stanna där.

Hur mycket omega fettsyror finns i en flaska Plenny Drink?

Fettsyra                          g / flaska      % av total energi

Alfa-linolensyra (omega 3)    0,8 g                      2,8%
Linolensyra (omega 6)           2,2 g                       8,1%

Mängden omega 3 och 6 är baserat på Världshälsoorganisationens rekommendationer. I ett uttalande fastslog dem att: “Minsta intagningsvärden för essentiella fettsyror för att förebygga bristsymptom uppskattas för övertygande nivå till 2,5% E LA plus 0,5% E ALA.”. Med andra ord – We got your back!

Fettsyraprofilen bygger på en rapport från 2008 som gjordes av Världshälsoorganisationen: “Fats and fatty acids in human nutrition”. I rapporten rekommenderas att 6 till 11% av det totala energiintaget ska komma från fleromättade fetter och 15-20% från monomättade fetter. [2]

Kolhydrater

För att Plenny Drinken ska ge dig den energi som du behöver används maltodextrin som utvinns ur vete. Världshälsoorganisationen har uttalat att de: “Rekommenderar en optimal kosthållning där minst 55% av den totala energin kommer från en variation av kolhydrater för alla åldrar förutom barn under 2 år”. När du dricker en Plenny Drink kommer 53% av den totala energin från kolhydrater.

Så, varför maltodextrin? Jo, vi använder denna ingrediens för energins skull. [3] Maltodextrin innehåller endast glykosmolekyler, vilket mitokondrierna i din kropp behöver för att producera energi. Maltodextrin är en viktig ingrediens för att din kropp ska fungera bra. För övrigt innehåller Plenny Drink massor av bra proteiner och fetter vilket gör att det Glykemiska Indexet (GI) inte går i taket. Detta gör att ditt GI beter sig civiliserat istället för att få dig att vilja ta en 12 timmars tupplur efter lunch. För mer information, kolla in denna artikeln.

Hur är det då med sockerinnehållet? Världshälsoorganisationen rekommenderar starkt att du får i dig mindre än 10% av din energi från socker, enligt en rapport från 2015. [7] Om du skulle leva på enbart Plenny Drink så skulle du få 7% av din energi från socker.

Fibers

Plenny Drink har även fått lite tillsatta fibrer. En flaska innehåller 5,9 g fibrer, så när du dricker 5 Plenny Drinks på en dag har du fått i dig 29,5 g fibrer. Denna mängd är bestämd baserat på ett antal organisationers rekommendation. The Dutch Authority, exempelvis, rekommenderar 30 till 40 g fibrer om dagen [4] och the American Heart Association Eating Plan rekommenderar 25 g fibrer för en diet på 2000 kcal om dagen.

Mikronäringsämnen

Sann glädje ligger i de små sakerna och Plenny Drink är fullsmockad med små saker. Vitaminer alltså. Plenny Drink innehåller alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att leva upp till det rekommenderade dagliga intaget enligt European Regulation 1169. [6] En flaska Plenny Shake innehåller 20% av ditt dagliga behov av mikronäringsämnen.

Och det viktigaste av allt…

Just det. Smaken. Vilken för övrigt är något utöver det vanliga, på ett bra sätt. Den är väldigt god. Väldigt, väldigt god. Mums. Vanilj. Riktig vanilj. Gjord på malda vaniljfrön och vaniljarom. Den är löjligt god. Vi hoppas att du ska njuta av denna fantastiska dryck så mycket som vi gör!

 

WHO. (2007). Protein and amino acid requirements in human nutrition. Geneva: World Health Organization.
WHO. (2010). Fats and fatty acids in human nutrition. Geneva: World Health Organization.
WHO (1998). Carbohydrates in human nutrition. Rome: World Health Organization.
Health Council of the Netherlands. Guideline for dietary fiber intake. The Hague: Health Council of the Netherlands, 2006; publication no. 2006/03E.
AHC. (2016). Whole Grains and Fiber. Retrieved from URL (hyperlink: http://www.heart.org/HEARTORG/HealthyLiving/HealthyEating/HealthyDietGoals/Whole-Grains-and-Fiber_UCM_303249_Article.jsp#.WytcHqczYdp )
EU. (2011). on the provision of food information to consumers. European Parliament, Council of the European Union.
WHO (2015). Sugars intake for adults and children. Geneva: World Health Organization.

  • No products in the cart.